dissabte, 11 de gener del 2014

APRENENTATGE SIGNIFICATIU



Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els joves dels centre d'acollida “La Mercè” s'han implicat en un projecte que potencia l'autonomia personal a través de l'aprenentatge significatiu i la tecnologia de la informació i comunicació.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
9 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les faig servir a diari tant a nivell professional com a nivell personal.

---
Tipus d’escola
----
Educació no formal.
Localització del centre
No s’especifica
---
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
Biblioteca del municipi.
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Baixa.

---
Context de la història o cas
Nivell dels aprenents
Adolescents 12-18 anys.
---
Àrea / unitat
Autonomia personal.

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Creació i ús d'un núvol compartit i realització i explicació d'una recepta de cuina.
---


Nivell d’aprenentatge esperat
Portar a terme i explicar una recepta. Creació i utilització núvol virtual.
---
Tipus d’activitat
Aplicació de les TIC
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Dropbox.
Si es pot, videocàmera, programa edició vídeo (moviemaker o similar).
Raó per la qual la fa servir
Compartir informació.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
- Aprenentatge significatiu.
- Ampliació habilitats d'expressió.
- Ampliació de recursos TIC.
- Ampliació coneixements culinaris.
- Increment de les destresses culinàries.

Dificultats trobades

---
Ajuda / col·laboració emprada
Col·laboració de la família (en cas que es pugui) per a buscar la recepta.
---
Rol del dinamitzador
Facilitador, orientador i guia.
---
Rol de l’estudiant
Explorador, descobrir conceptes, descobrir noves tecnologies de la informació i comunicació, adquirir habilitats i eines per a l'autonomia personal, ampliar coneixements relacionats amb la cuina, adquisició de destresses en l'àmbit de la llar.
---
Resultats
Observacions
Els alumnes realitzen de molt bon grat l'activitat proposada. A diferència d'altres activitats, aquesta, posseeix la força de ser una activitat demandada pels joves en la que es fan visibles les ganes d'aprendre.

Avaluació de l’aprenentatge
Durant el transcurs i al finalitzar l'activitat.
---
Lliçó apresa pel professor
Els aprenentatges significatius potencien les habilitats i eines per desenvolupar-se de forma autònoma. Els aprenentatges basats en la confiança i la responsabilitat incrementen la resolució d'adversitats.



Història complerta

La decisió de dur a terme aquesta activitat neix de la problemàtica real dels centres d'acollida en el procés de desingrés dels joves que assoleixen la majoria d'edat. Molts dels educadors que treballem en aquesta tipologia de recursos, ens trobem amb el hàndicap que els joves que assoleixen la majoria d'edat no posseeixen les habilitats i eines necessàries per a dur una vida autònoma amb èxit. Per aquest motiu, es va voler dur a terme aquesta activitat en la que es volen treballar en un primer terme les habilitats i mecanismes per a poder desenvolupar-se amb èxit en les tasques de la llar. Donat que la sessió tenia una durada molt determinada es va voler començar per les habilitats necessàries per a poder desenvolupar-se en l'àmbit de la cuina. Cal tenir en compte que fins aleshores, els joves dels centre d'acollida ja duen a terme algunes de les tasques pròpies de la llar (fer-se el llit, posar rentadores, etc.) però el tema de la cuina està molt restringit i per això es va escollir aquesta temàtica.
Com el treball es volia dur a terme potenciant l'aprenentatge significatiu es va creure important que els aprenentatges no només es portessin a terme de forma conceptual i l'experimentació n'és la part protagonista.
Per tal de poder anar assolint les habilitats de forma progressiva, les activitats s'han estructurat de la següent forma:
- Primer es porta a terme un debat basat en la conversa de les perspectives de futur més immediates, desingrés del centre d'acollida. Com es veuen de capacitats per a viure sols, detecció de les habilitats que posseeixen i quines els manquen. Treball introspectiu per aconseguir una avaluació de nosaltres mateixos i quins aspectes estem disposats a modificar per poder desenvolupar-nos autònoma-ment.
- Un cop s'ha dut a terme la reflexió, experimentem tots plegats com fer un pastís. Què requereix i què aprenem. Sensacions a l'hora de fer l'activitat i compartir conjuntament el plaer de menjar allò que s'ha cuinat entre tots.
- Seguidament, es proposa poder aportar alguna cosa a nivell personal. L'objectiu d'aquesta sessió és que els joves primer busquin o recuperin una recepta que els és significativa i la puguin preparar un dia mentre l'expliquen. Aquesta recepta no pot superar els 10€.
- Exposició i preparació de les receptes: cada jove tindrà un dia en el que pugui preparar el dinar per als altres joves de la llar. Mentre duu a terme el plat, anirà explicant els passos que segueix i perquè li és significativa aquesta recepta. Un cop hàgim menjat el que s'ha preparat, exposarem si ens ha agradat o no i quines sensacions hem experimentat mentre menjàvem. Aquesta activitat es pot dur a terme mitjançant una videocàmera on els mateixos joves són els encarregats de gravar i editar el vídeo.
- Finalment, s'han compartit totes les receptes, creant un receptari virtual en el qual tots els joves que vagin assolint la majoria d'edat i per tant en procés de desingrés puguin anar compartint receptes i a més a més altra informació d'interès.
Pel que fa a l'experiència viscuda, cal dir que ha estat molt gratificant. Sovint, els joves que viuen en centres d'acollida pateixen una estigmatització molt negativa que moltes vegades els dificulta superar les adversitats. Val a dir que al igual que tots els joves, si se'ls ofereix l'oportunitat de sentir-se valorats i fóra dels estigmes socials, la seva actitud vers als altres també es veu modificada.
Penso que durant aquestes sessions el grup ha experimentat un creixement en el qual tots els membres hem aportat grans valors i l'aprenentatge s'ha fet de forma horitzontal. A nivell de convivència s'ha experimentat un canvi al centre, ara, l'ambient és molt més càlid i les friccions no estan a l'ordre del dia. Crec que motivar als joves a aportar els seus sabers, ha potenciat que se sentin valorats per aportar els seus coneixements i a la vegada protagonistes i responsables. La qual cosa ha fet que s'impliquessin molt més en l'elaboració dels seus plats.
Destacar sobretot les sobretaules que hem experimentat últimament. Altres dies, els dinars eren un tràmit on els nois i noies, tot i haver bon ambient, volien acabar de dinar el més ràpid possible per a poder fer una altra activitat. Els dies que varem estar fent l'activitat, aquestes sobretaules es van allargar i va ser una estona en la que entre ells es felicitaven i es donaven les gràcies per compartir aquests menjars i on estaven més predisposats per a compartir vivències, preocupacions, esperances, somnis, etc.
Personalment, va ser un dels moments més bonics que he compartit amb aquests joves, a banda dels aprenentatges i el veure com han adquirit certes habilitats que els mancaven, penso que és important destacar la predisposició que han adquirit últimament per escoltar als altres, empatitzar amb ells, ajudar-se mútuament, etc. Són eines que en un futur molt immediat els serviran per a ser persones autònomes i desenvolupar-se amb èxit davant les possibles adversitats que es vagin trobant.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada