Síntesi
destacant l’aprenentatge que es pretén
| ||
Els
joves dels centre d'acollida “La Mercè” s'han implicat en un
projecte que potencia l'autonomia personal a través de
l'aprenentatge significatiu i la tecnologia de la informació i
comunicació.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context
General
|
||
Experiència
en ensenyament
|
9
anys
|
---
|
Experiència
/ Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Les
faig servir a diari tant a nivell professional com a nivell
personal.
|
---
|
Tipus
d’escola
|
----
|
Educació
no formal.
|
Localització
del centre
|
No
s’especifica
|
---
|
Connexió
|
Internet
|
---
|
Localització
dels recursos tecnològics
|
Biblioteca
del municipi.
|
---
|
Situació
sòcio - econòmica dels alumnes
|
Baixa.
|
---
|
Context
de la història o cas
|
||
Nivell
dels aprenents
|
Adolescents
12-18 anys.
|
---
|
Àrea
/ unitat
|
Autonomia
personal.
|
|
Fites
en la història
|
||
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
Creació
i ús d'un núvol compartit i realització i explicació d'una
recepta de cuina.
|
---
|
Nivell
d’aprenentatge esperat
|
Portar
a terme i explicar una recepta. Creació i utilització núvol
virtual.
|
---
|
Tipus
d’activitat
|
Aplicació
de les TIC
|
---
|
Activitats
de la història o cas
|
||
Tecnologies
utilitzades
|
Dropbox.
Si
es pot, videocàmera, programa edició vídeo (moviemaker o
similar).
|
|
Raó
per la qual la fa servir
|
Compartir
informació.
|
---
|
Naturalesa
de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
- Aprenentatge
significatiu.
-
Ampliació habilitats d'expressió.
-
Ampliació de recursos TIC.
-
Ampliació coneixements culinaris.
-
Increment de les destresses culinàries.
|
|
Dificultats
trobades
|
---
|
|
Ajuda
/ col·laboració emprada
|
Col·laboració
de la família (en cas que es pugui) per a buscar la recepta.
|
---
|
Rol
del dinamitzador
|
Facilitador,
orientador i guia.
|
---
|
Rol
de l’estudiant
|
Explorador,
descobrir conceptes, descobrir noves tecnologies de la informació
i comunicació, adquirir habilitats i eines per a l'autonomia
personal, ampliar coneixements relacionats amb la cuina,
adquisició de destresses en l'àmbit de la llar.
|
---
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Els
alumnes realitzen de molt bon grat l'activitat proposada. A
diferència d'altres activitats, aquesta, posseeix la força de
ser una activitat demandada pels joves en la que es fan visibles
les ganes d'aprendre.
|
|
Avaluació
de l’aprenentatge
|
Durant
el transcurs i al finalitzar l'activitat.
|
---
|
Lliçó
apresa pel professor
|
Els
aprenentatges significatius potencien les habilitats i eines per
desenvolupar-se de forma autònoma. Els aprenentatges basats en la
confiança i la responsabilitat incrementen la resolució
d'adversitats.
|
Història complerta |
La decisió de dur a terme
aquesta activitat neix de la problemàtica real dels centres
d'acollida en el procés de desingrés dels joves que assoleixen
la majoria d'edat. Molts dels educadors que treballem en aquesta
tipologia de recursos, ens trobem amb el hàndicap que els joves
que assoleixen la majoria d'edat no posseeixen les habilitats i
eines necessàries per a dur una vida autònoma amb èxit. Per
aquest motiu, es va voler dur a terme aquesta activitat en la que
es volen treballar en un primer terme les habilitats i mecanismes
per a poder desenvolupar-se amb èxit en les tasques de la llar.
Donat que la sessió tenia una durada molt determinada es va voler
començar per les habilitats necessàries per a poder
desenvolupar-se en l'àmbit de la cuina. Cal tenir en compte que
fins aleshores, els joves dels centre d'acollida ja duen a terme
algunes de les tasques pròpies de la llar (fer-se el llit, posar
rentadores, etc.) però el tema de la cuina està molt restringit
i per això es va escollir aquesta temàtica.
Com el treball es volia dur a
terme potenciant l'aprenentatge significatiu es va creure
important que els aprenentatges no només es portessin a terme de
forma conceptual i l'experimentació n'és la part protagonista.
Per tal de poder anar assolint
les habilitats de forma progressiva, les activitats s'han
estructurat de la següent forma:
- Primer es porta a terme un
debat basat en la conversa de les perspectives de futur més
immediates, desingrés del centre d'acollida. Com es veuen de
capacitats per a viure sols, detecció de les habilitats que
posseeixen i quines els manquen. Treball introspectiu per
aconseguir una avaluació de nosaltres mateixos i quins aspectes
estem disposats a modificar per poder desenvolupar-nos
autònoma-ment.
- Un cop s'ha dut a terme la
reflexió, experimentem tots plegats com fer un pastís. Què
requereix i què aprenem. Sensacions a l'hora de fer l'activitat i
compartir conjuntament el plaer de menjar allò que s'ha cuinat
entre tots.
- Seguidament, es proposa poder
aportar alguna cosa a nivell personal. L'objectiu d'aquesta sessió
és que els joves primer busquin o recuperin una recepta que els
és significativa i la puguin preparar un dia mentre l'expliquen.
Aquesta recepta no pot superar els 10€.
- Exposició i preparació de les
receptes: cada jove tindrà un dia en el que pugui preparar el
dinar per als altres joves de la llar. Mentre duu a terme el plat,
anirà explicant els passos que segueix i perquè li és
significativa aquesta recepta. Un cop hàgim menjat el que s'ha
preparat, exposarem si ens ha agradat o no i quines sensacions hem
experimentat mentre menjàvem. Aquesta activitat es pot dur a
terme mitjançant una videocàmera on els mateixos joves són els
encarregats de gravar i editar el vídeo.
- Finalment, s'han compartit
totes les receptes, creant un receptari virtual en el qual tots
els joves que vagin assolint la majoria d'edat i per tant en
procés de desingrés puguin anar compartint receptes i a més a
més altra informació d'interès.
Pel que fa a l'experiència
viscuda, cal dir que ha estat molt gratificant. Sovint, els joves
que viuen en centres d'acollida pateixen una estigmatització molt
negativa que moltes vegades els dificulta superar les adversitats.
Val a dir que al igual que tots els joves, si se'ls ofereix
l'oportunitat de sentir-se valorats i fóra dels estigmes socials,
la seva actitud vers als altres també es veu modificada.
Penso que durant aquestes
sessions el grup ha experimentat un creixement en el qual tots els
membres hem aportat grans valors i l'aprenentatge s'ha fet de
forma horitzontal. A nivell de convivència s'ha experimentat un
canvi al centre, ara, l'ambient és molt més càlid i les
friccions no estan a l'ordre del dia. Crec que motivar als joves a
aportar els seus sabers, ha potenciat que se sentin valorats per
aportar els seus coneixements i a la vegada protagonistes i
responsables. La qual cosa ha fet que s'impliquessin molt més en
l'elaboració dels seus plats.
Destacar sobretot les sobretaules
que hem experimentat últimament. Altres dies, els dinars eren un
tràmit on els nois i noies, tot i haver bon ambient, volien
acabar de dinar el més ràpid possible per a poder fer una altra
activitat. Els dies que varem estar fent l'activitat, aquestes
sobretaules es van allargar i va ser una estona en la que entre
ells es felicitaven i es donaven les gràcies per compartir
aquests menjars i on estaven més predisposats per a compartir
vivències, preocupacions, esperances, somnis, etc.
Personalment, va ser un dels
moments més bonics que he compartit amb aquests joves, a banda
dels aprenentatges i el veure com han adquirit certes habilitats
que els mancaven, penso que és important destacar la
predisposició que han adquirit últimament per escoltar als
altres, empatitzar amb ells, ajudar-se mútuament, etc. Són eines
que en un futur molt immediat els serviran per a ser persones
autònomes i desenvolupar-se amb èxit davant les possibles
adversitats que es vagin trobant.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada