diumenge, 12 de gener del 2014

PROCÉS D'APRENENTATGE


Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Ampliar coneixements en l'ús de les TIC. Incorporar habilitats i eines per a desenvolupar la tasca educativa com a tecnòcrates. Canvi conceptual en relació ciència, tecnologia i educació.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament

---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Formador TIC.

---
Tipus d’escola
Estudis universitaris.
UOC
Localització del centre

---
Connexió
Internet.
---
Localització dels recursos tecnològics
Biblioteca municipal.
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes

---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Llicenciatura Psicopedagogia.
---
Àrea / unitat
Noves tecnologies de la Informació i Comunicació en Educació.
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Avaluació inicial.
Participació i implicació en el debat web.
Activitat de síntesi: creació d'un mapa conceptual i avaluació activitats 2i 3.
Elaboració i implementació d'un projecte que parteixi d'una problemàtica la qual propiciï l'aprenentatge significatiu on les TIC hi tinguin un paper protagonista. Elaboració d'una memòria explicativa del procés d'aprenentatge.
---


Nivell d’aprenentatge esperat
Canvi de perspectiva vers CTS, aprenentatge significatiu i les TIC. Ampliació de les estructures mentals dels alumnes en relació als conceptes esmenats.
---
Tipus d’activitat
Perspectiva constructivista i ús de les TIC.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Dropbox, processadors de textos, wikispaces, intranet UOC, fòrums i debats 2.0, google docs, cmaptools.

Raó per la qual la fa servir
Ampliació de recursos TIC.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Ampliació i canvi conceptual.

---
Dificultats trobades

---
Ajuda / col·laboració emprada
Consultor i la resta de companys de l'assignatura.
---
Rol del professor
Orientador, facilitador, guia, motivador.
---
Rol de l’estudiant
Explorador, descobrir conceptes, descobrir noves tecnologies de la informació i comunicació, adquirir habilitats i eines per a l'autonomia personal, ampliar coneixements relacionats amb CTS.

---
Resultats
Observacions

---
Avaluació de l’aprenentatge
Durant i després de les sessions.
---
Lliçó apresa pel professor
Els joves i adolescents tenen molta facilitat per a utilitzar les noves tecnologies de la informació i comunicació. Els professionals de l'educació també han de formar en l'àmbit de les noves tecnologies.
---


Història complerta

Vull avaluar i descriure el meu aprenentatge durant aquest semestre des del punt zero. És a dir, com tota persona que més o menys ha tingut relació amb les tecnologies de la informació i de la comunicació, coneixia i inclús havia utilitzat algun que altre recurs interactiu per a dur a terme la meva tasca educativa. He de destacar, que a diferència de molts dels meus companys jo no treballo en l'àmbit formal, sinó que la meva tasca es desenvolupa en l'àmbit de l'educació no-formal. En aquest àmbit, en el qual treballo normalment, l'ús de les TIC no és tan habitual i normalment la prioritat en els aprenentatges agafa una altra forma. Per aquest motiu, crec que he de fer l'avaluació del meu aprenentatge des del punt de vista que he après i desenvolupat mecanismes per a poder veure la vinculació entre les noves tecnologies i la meva tasca professional.
Per a mi, aquest és un dels èxits assolits en l'aprenentatge d'aquesta assignatura.
Destacar també la descoberta de més recursos web 2.0 que desconeixia per a poder ampliar les meves eines d'organització i estructuració de la feina. Per exemple l'ús del recurs cmapTools el desconeixia totalment i trobo que és una eina molt interessant que permet estructurar molt bé els coneixements i competències a treballar.
Pel que fa a la ampliació conceptual sobre CTS, aprenentatge significatiu he de dir que sí que he notat una ampliació pel que fa als conceptes i a nivell tècnic però no considero que hagi arribat al nivell d'expertesa. Penso que encara hem queda treballar una mica amb més profunditat aquests aspectes i integrar-los a la meva pràctica educativa.
Val a dir que aquesta assignatura m'ha aportat coneixements força vàlids per a dur a terme la pràctica psicopedagògica en tant que he après a promoure l'aprenentatge significatiu. És a dir, partir dels coneixements base que posseeixen els aprenents, oferir-ne de nous prou vàlids i importants per a ells i ampliar les seves estructures mentals (tant a nivell conceptual com a nivell competencial) de forma que els puguin recuperar al llarg del seu desenvolupament.
A mode de conclusió, penso que una de les coses més importants que he anat aprenent al llarg del meu desenvolupament professional i en el transcurs d'aquesta assignatura és que s'ha de mantenir i potenciar el desig d'aprenentatge en els aprenents. Sense aquesta “flama” és difícil fer perdurar les coses en les persones. Vull aquí destacar la motivació que ens ha ofert tant el consultor amb la seva implicació en l'aprenentatge de tots els alumnes com la participació d'aquests en els fòrums i debats.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada